top of page

co? gdzie? kiedy?

marzec/kwiecień 2024 / pakamera.polonia 3/4 (19/20)

tulipany.jpg

Niebawem 4. doroczny festiwal tulipanów na przedmieściach Chicago. W Illinois wraz z nadejściem wiosny kwiaty zaczynają pokazywać swoje barwy: czerwień, żółć, fiolet i inne kolory wypełnią tej wiosny pola tulipanów w całym stanie.

Richardson Farm, znajdująca się przy 909 English Prairie Rd.

w Spring Grove, będzie gospodarzem czwartego dorocznego festiwalu tulipanów tej wiosny. Chociaż data festiwalu będzie zależeć od pogody, organizatorzy wydarzenia spodziewają się, że festiwal rozpocznie się pod koniec kwietnia.

“Choć obecnie najlepszym terminem jest 25 kwietnia, dokładna data rozpoczęcia festiwalu zawsze zależy od pogody”

– czytamy w komunikacie prasowym. “Aby kwiaty zakwitły, potrzebna jest określona liczba dni z temperaturą powyżej 40 stopni”.

W tym roku po raz pierwszy na imprezie pojawią się również żonkile. Zeszłej jesieni posadzono 50 000 cebulek żonkili wraz

z liczbą 350 000 cebulek tulipanów w ponad 40 odmianach.

Festiwal będzie gościł muzykę na żywo, food trucki, gry na świeżym powietrzu, dostęp do pola kwiatowego i bar

z degustacją wina, powiedzieli organizatorzy. Po otwarciu festiwal będzie otwarty od 11:00 do 18:30 od wtorku do niedzieli.

Ceny biletów: 16 dolarów za osobę od wtorku do piątku.

W soboty i niedziele - 19 dolarów dla osób powyżej 13 roku życia  oraz 16 dolarów dla osób w wieku od 4 do 12 lat (dzieci do lat 4 - wstęp wolny). Każdy posiadacz biletu może również otrzymać jednego darmowego tulipana podczas wizyty.

Wystawa Iwony Duniec.jpg

WHISPERS OF THE CANVAS * WHERE ART AWAKENS THE SOUL

Iwona Duniec Art Exhibit

Dwell Studio Chicago * 7449 W. Irving Park Rd., Chicago

773.299.8876

13 kwietnia'24 - 27 kwietnia'24

wernisaż w sobotę, 13 kwietnia o 7 wieczorem

(wstęp na wystawę z przyjęciem otwierającym - 15 dolarów od osoby)

Chory z urojenia.jpg

W Stanach Zjednoczonych trwają przygotowania do zaćmienia Słońca, do którego ma dojść w poniedziałek, 8 kwietnia. Zaćmienie rozpocznie się mniej więcej o godzinie 12:45 pm i kulminacyjny moment osiągnie koło 2 pm, potrwa do mniej więcej 3:20 pm, to wtedy Księżyc zniknie z tarczy słonecznej całkowicie. W naszym stanie na najlepsze wrażenia mogą liczyć mieszkańcy skrajnie południowych rejonów, mowa tu m.in. o miasteczku Carbondale, w którym można będzie podziwiać całkowite zaćmienie, podobnie jak w 2017 roku.

Pełne zaćmienie ma być widoczne w pasie stanów od Teksasu po Maine. Wygląda jednak na to, że obserwacje mogą być utrudnione przez pogodę. Według państwowych prognoz na wschodzie kraju 8 kwietnia można spodziewać się zachmurzenia i opadów deszczu. Są to jednak wstępne prognozy, które jeszcze mogą się zmienić.

Tymczasem stany, które leżą na drodze zaćmienia, przygotowują się do przyjęcia dużej liczby osób, które chcą oglądać zjawisko. Na przykład służba autostradowa w Oklahomie spodziewa się, że do stanu w tym celu przyjedzie od 17 do 66 tysięcy osób. Amerykański automobilklub ostrzega natomiast przed korkami, zarówno na autostradach, jak i na drogach lokalnych. Według badań państwowej agencji, opartych na analizie poprzedniego całkowitego zaćmienia z 2017 roku, największego ruchu można spodziewać się tuż po końcu zaćmienia, kiedy obserwatorzy rozpoczną powrót do domów.

Niagara_edited.jpg

Warto dodać, iż  kanadyjski region Niagara ogłosił stan wyjątkowy z powodu całkowitego zaćmienia słońca. Lokalne władze spodziewają się tłumów turystów, którzy przyjadą oglądać to zjawisko w pobliżu popularnego wodospadu.

Władze Niagary zapewniają, że takie działanie podjęto jedynie dla zachowania ostrożności. „Ogłoszenie stanu wyjątkowego ma na celu ochronę zdrowia i zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom oraz gościom, a także ochronę naszej infrastruktury krytycznej” – napisano w komunikacie regionalnych władz.

Trzy sąsiadujące wodospady na rzece Niagara są uważane za jeden z cudów natury Ameryki Północnej. Atrakcja przyciąga rocznie około 14 milionów turystów. Szacuje się, że 8 kwietnia do Niagary może przyjechać nawet milion osób. (az)

Agata Paleczny.png
Agata Paleczny.png
Agata Paleczny.png

Spektaklem "BAJKOWY KALEJDOSKOP"- Warsztaty Teatralne "Little Stars" rozpoczynają obchody 20-lecia!

Przedstawienie jest bajkową podróżą, w której pojawią się sceny z wybranych premier. O ich przygodach opowiadać będą Wąsatka, Ogonka, Chrumchrumka i Zębatka czyli cztery myszki, które od 20 lat mieszkają w teatrze , wszystko wiedzą, wszystko słyszą i wszystko dobrze pamiętają.

Koncert.jpg
432773401_374814902178054_1493206712224234231_n.jpg

Muzea w Chicago
– kolejne dni darmowego wstępu  w kwietniu, z których warto korzystać, ponieważ ceny biletów mogą wzrosnąć i to dosyć znacznie. Podwyżka objęła już od 1 kwietnia wszystkie bilety Adler Planetarium (dla dorosłych - z $19 do $25)

 

Adler Planetarium oferuje 52 dni bezpłatnego wstępu rocznie, oraz zniżki na bilety dla weteranów, personelu wojskowego, nauczycieli, chicagowskiej policji i strażaków.

Wstęp do planetarium jest bezpłatny w środy od 4.00PM do 10.00PM dla mieszkańców Illinois za okazaniem dowodu zamieszkania. Bilety należy rezerwować z wyprzedzeniem przez Internet.

Wstęp do Muzeum Nauki i Techniki będzie bezpłatny dla mieszkańców Illinois 21 kwietnia.

Chicago History Museum ogłosiło bezpłatne dni muzealne na 10, 18 i 24 kwietnia.

Shedd Aquarium oferuje bezpłatne wieczory dla mieszkańców Illinois, które odbywają się w godzinach 5:00PM–9:00PM w dniach:  2, 9, 16, 23, 30 kwietnia.

Wymagane są wcześniejsze rezerwacje; na miejscu nie będą dostępne żadne bilety. W przypadku biletów na Illinois Free Day zarezerwowanych online obowiązuje opłata transakcyjna w wysokości 3 USD za zamówienie. Przy realizacji biletów po obniżonej cenie wszystkie osoby dorosłe muszą osobiście przedstawić dowód zamieszkania.

Poza tym darmowy wstęp w niektóre dni oferują:

  • Adler Planetarium: środy 4.00PM – 10.00PM

  • The DuSable Black History Museum and Education Center: środy

  • Museum of Conterporary Art Illinois: wtorki

  • Illinois Holocaust Museum: każdy ostatni piątek miesiąca

  • Swedish American Museum: każdy drugi wtorek miesiąca

  • Field Museum: wszystkie środy w 2024 roku

Tysiące dzieł sztuki współczesnej będziemy mogli zobaczyć na EXPO Chicago 2024, który odbędzie się w dniach 11–14 kwietnia, w sali festiwalowej Navy Pier (600 E. Grand Ave). Nadchodzące targi będą pierwszą edycją po zakupie przez franczyzę targów sztuki, Frieze. Do Wietrznego Miasta zawita ponad sto siedemdziesiąt wiodących galerii z dwudziestu dziewięciu krajów i siedemdziesięciu miast.  Wśród wystawców między innymi w Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Meksyku, Kanady zabrakło galerii z Polski czy polskich galerii ze Stanów Zjednoczonych.

EXPO 24.jpg

Aby zobaczyć pełną listę galerii biorących udział w wydarzeniu, kliknij tutaj.

Lyric Opera

W sezonie 2024–25 Lyric Opera zaprezentuje cztery wielkie opery, dwa dzieła współczesne i trzy koncerty. Kontrakt Enrique Mazzoli na stanowisku dyrektora muzycznego, który ma obowiązywać do 2026 roku, został przedłużony o pięć lat. Subskrypcje na spektakle są już dostępne w sprzedaży.

70. sezon Lyric Opera rozpocznie się 14 września operą „Rigoletto” Verdiego z Igorem Golovatenko w roli tytułowego garbatego błazna. Mané Galoyan i słynny meksykański tenor Javier Camarena zadebiutują w roli Gildy i księcia, Soloman Howard jako Sparafucile i Zoie Reams jako Maddalena. Dyryguje Enrique Mazzola.

„Fidelio” powróci na scenę Lyric Opera 26 września, co będzie pierwszym od 20 lat wykonaniem przez zespół jedynej opery Beethovena. Elza van den Heever i Russell Thomas powtórzą swoje role Florestana i Leonory w nowoczesnej produkcji Matthew Ozawy. Brian Mulligan wcieli się w Pizarro, a w obsadzie dopełniają Mika Kares (Rocco), Elbenita Kajtazi (Marzelline) i Alfred Walker (Don Fernando); Enrique Mazzola dyryguje.

Skromna inscenizacja „Wesela Figara” Mozarta z 2015 r. w reżyserii Barbary Gaines powraca w dniach 9–30 listopada. Peter Kellner jako Figaro, Federica Lombardi jako Hrabina i Gordon Bintner jako Hrabia debiutują w Lyric, podobnie jak dyrygentka Erina Yashima. Ying Fang zagra Susannę, a Kayleigh Decker Cherubina.

„Blue” Jeanine Tesori i Tazewella Thompsona zadebiutuje w Chicago 16 listopada. Kenneh Kellogg, Zoie Reams i Norman Garrett występują w opowieści o rodzinie z Harlemu z klasy średniej, której syn zostaje zastrzelony przez policjanta. Dyryguje Joseph Young.

„Cyganeria” Pucciniego zainauguruje nowy rok 15 marca. Ailyn Pérez występuje jako Mimi, Pene Pati (debiut) jako Rodolfo, Gabriella Reyes jako Musetta i Will Liverman jako Marcello pod dyrekcją Jordana de Souza w produkcji Los Angeles Opera – Dallas Opera.

motyl.webp

W lipcu Muzeum Przyrody Peggy Notebaert umieści dwadzieścia dziewięć ogromnych rzeźb motyli wzdłuż Magnificent Mile, w Lincoln Park oraz w parkach miejskich po południowej i zachodniej stronie. Instalacja jest częścią nowej inicjatywy o nazwie „Lot Motyli”, która łączy sztukę, naturę

i opowiadanie historii.

Zanim w lipcu rzeźby zostaną rozesłane po całym mieście, 25 kwietnia zostaną zainstalowane przed muzeum pod adresem 2430 N. Cannon Drive.

Lokalni artyści i grupy społeczne zaprojektowały stalowe rzeźby, które mają aluminiowe skrzydła i są wzorowane na motylach paziowatych i zagrożonym gatunku Speyeria idalia. Będzie można je podziwiać na terenie miasta do końca 2025 roku. Misją tej inicjatywy jest łączenie ludzi z naturą, podkreślanie wysiłków muzeum na rzecz ochrony przyrody

i dzielenie się historiami zróżnicowanej grupy artystów

z różnych dzielnic Chicago.

luty 2024 / pakamera.polonia 2 (18)

Walentynki

Zbliżają się Walentynki (łączą się w tym roku z zakończeniem karnawału), co oznacza, że miłość, przyjaźń, dobroć, uprzejmość – za duże wymagania? -  unosi się w powietrzu, ale… oczekiwania rosną. Chociaż standardowa randka/spotkanie, filiżanka (nie kubek!) kawy i bukiet kwiatów to wielowiekowa tradycja, dlaczego nie podnieść jej poziomu i przeżyć coś, co zostanie na całe życie? Niezależnie od tego, czy próbujesz na nowo rozpalić iskrę w swojej długoletniej miłości, czy też uchwycić zawroty głowy w nowej sytuacji, mamy kilka inspirujących podpowiedzi, które łączą to, co ciekawe i oczekiwane w romansie i przygodzie (kalendarz wydarzeń na cały miesiąc online - linki poniżej).

images.jpg

Spring Flower Show: “Sweet Gnome Chicago”

Środa, 14 lutego 2024, w godzinach 10 am - 5 pm (wymagana rezerwacja)

Lincoln Park Conservancy, 2391 N. Stockton Dr., Chicago 

https://www.lincolnparkconservancy.org/events/category/spring-flower-show/

images (1).jpg

Chicago Symphony Orchestra 
Sobota, 10 lutego, godzina 7.30 pm
Beethoven: Piano Concerto No. 3
Mendelssohn: Symphony No. 3 

Symphony Center; 220 S. Michigan Ave., Chicago

https://cso.org/concerts-tickets/online/

gerry-rizzer-2.jpeg

PianoForte Chicago
Sobota, 10 lutego, godzina 7.30 pm (wstęp wolny)
recital fortepianowy - Gerald Rizzer
W programie: utwory D. Scarlattiego, J,S, Bacha, F,J, Haydna, W,A, Mozarta
PianoForte Studios; 1335 S. Michigan Ave., Chicago

https://pianofortechicago.com/

(karykatura artysty - Tom Bachtell)

Lyric Opera
Sobota, 10 lutego, godzina 7.30 pm (bilety od $79)
Cinderella - Gioachino Rossini 

Niedziela, 11 lutego, godzina 2.00 pm (bilety od $69)

Champion - Terence Blanchard (pierwsza opera kompozytora jazzowego)
https://www.lyricopera.org/calendar/

Salting Veggies

The Morton Arboretum

Valentine's Day Dinner (z pięciu dań, również menu wegetariańskie) 
Piątek, 9 lutego, godzina 6-8 pm ($105, członkowie - $98)

Sobota, 10 lutego (sold out)

https://mortonarb.org/explore/activities/events/valentines-dinner/

HOLU.jpg

HOLU - począwszy od środy 14 lutego, a następnie w każdą środę wieczorem przez ograniczony czas, nowoczesna azjatycka restauracja specjalizująca się w stekach będzie oferować w całym swoim portfolio butelki wina za pół ceny.

2101 S. Jefferson St., Chicago

https://www.holuchicago.com/about-holu

421440526_122114428604175084_5678448510843837479_n.jpg
kwiaty 3.jpg
425003550_857334973064355_9129147931625401206_n.jpg

Happy Valentine's Day !

426144891_7551284818223672_655181833120418608_n.jpg
426358456_10228710915970367_3359662540872318522_n_edited.jpg
Chopin in the City.jpg

Na platformie strimingowej HULU (własność Walt Disney Company) 27 lutego 2024 roku odbędzie się premiera nowej wersji filmu "Shogun". To epicka saga o wojnie, pasji i władzy osadzona w feudalnej Japonii.

Canova_edited.jpg

The Art Institute Chicago

ANTONIO CANOVA - Szkicowanie w glinie

19 listopada 2023 r. – 18 marca 2024 r
Ta pierwsza wystawa skupiająca się na mniej znanych, ale niezapomnianych pracach w glinie włoskiego rzeźbiarza Antonio Canovy pokazuje, w jaki sposób artysta rozwijał swoje pomysły – od pierwszej iskierki wyobraźni po pracochłonne wykończenie rzeźb.
Znany z marmurowych posągów, które przekazują poczucie idealnego piękna z niezwykłą realnością, Antonio Canova (1757–1822) był najsłynniejszym europejskim artystą swoich czasów. Wystawa skupia się na mniej znanym aspekcie jego twórczości: szkicach z gliny.

Intymne rzeźby, które za jego życia nigdy nie były wystawiane publicznie ani sprzedawane komercyjnie, są czymś więcej niż zwykłym zapisem umiejętności artysty, który starał się uchwycić swoje myśli w formie trójwymiarowej, to coś więcej niż tylko krok w procesie tworzenia dzieła sztuki - są niezwykłymi dziełami  same w sobie. 

Przypominamy: Dla mieszkańców stanu Illinois wstęp do Art Institute of Chicago jest wolny w każdy poniedziałek, czwartek i piątek, aż do 22 marca, 2024 roku.

claudel-camille.jpg

Camille Claudel

7 października 2023 - 19 lutego 2024

Pionierska francuska rzeźbiarka Camille Claudel (1864–1943) przeciwstawiła się oczekiwaniom społecznym swoich czasów i podjęła oryginalne i pełne mocy eksploracje ludzkiej postaci.

W tym okresie niewiele kobiet osiągnęło sławę w dziedzinie rzeźby, która w przeciwieństwie do malarstwa czy rysunku była nadal zajęciem głównie męskim. Rzeźba, gęsto materialna, w dużej mierze oparta na nagich modelkach, wymagająca fizycznie i uwikłana w zdominowane przez mężczyzn i upolitycznione systemy mecenatu państwowego, rzeźba nie była uważana za sztukę uprzejmą, a ambicje Claudela w tej dziedzinie były transgresywne. Jej twórczość skłoniła krytyka Octave’a Mirbeau do słynnego wykrzyknięcia: „Stoimy w obliczu czegoś wyjątkowego, buntu natury: genialnej kobiety”.

styczeń 2024 / pakamera.polonia 1 (17)

szukamy stajenki.jpg
plakat_koncert_2024 copy (1).jpg
Grazyna Auguscik.jpg
Ania Wloch.jpg
WOSP.jpg

32. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy zagra w Chicago

 

Wbrew wcześniejszym oświadczeniom, które przypisywane są członkom Chicagowskiego sztabu z lat ubiegłych, 32. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy gra w Chicago.


Finał odbędzie się w niedzielę 28 stycznia, kwesta organizowana jest w sobotę 27 stycznia.


Finał organizowany jest w Art Gallery Kafe, 127 Front St, Wood Dale, IL 60191.

 

Jak mówi koordynator Finału WOŚP Chicago 2024 Sergiusz Zgrzębski Chicago z orkiestrą Jurka Owsiaka gra od samego początku:

„Prowadziłem Finał orkiestry jako dziennikarz-konferansjer od roku 2007 - gdy po raz pierwszy kontynuacja akcji stanęła w Chicago pod znakiem zapytania. Jurek Owsiak zawsze przypominał, iż Chicago orkiestruje od samego początku, stąd kiedy Jurek usłyszał, że Chicago może nie zagrać, bo mało czasu na rejestracje sztabu itd. powiedzieliśmy wspólnie, że absolutnie tak być nie może.” Jak dodaje pochodzący z trójmiasta muzyk, dla którego tegoroczny finał jest 31. finałem na scenie, cel zbiórki w tym roku tym bardziej motywuje do działania: „Wielka Orkiestra to po osobach Papieża-Polaka czy Lecha Wałęsy najbardziej rozpoznawalny znak -Made in Poland-, a dla nas na obczyźnie to rodzaj świeckiej tradycji przypominającej o realnych potrzebach naszych rodzin w Polsce. Po Pandemii Koronawirusa te potrzeby są ogromne i z dumą zbieramy na Płuca Po Pandemii”.

Chicagowski Finał organizowany jest przy współpracy Sztabu #7278 Niezależna USA Wallington, którego koordynatorka Iwetta Szubert zapytanie o współpracę przyjęła bez wahania: „Gdy tylko dowiedzieliśmy się o losie Chicago, zrobiło się nam przykro, jednak pojawiło się światełko i to wspaniałe, że wspólnymi siłami udowodnimy, iż orkiestra będzie grała do końca świata i o jeden dzień dłużej. Niezmiernie nam miło, że do sukcesu 32. Finału w Chicago przyczyni się WOSP NJ/NY.”

„Nikt inny jak chicagowska Polonia, wie jak zorganizować udany Finał, a energia tylu osób dobrej woli deklarujących pomoc, jest właśnie jak głęboki oddech powietrza w płuca” - dodaje koordynator, nawiązując do hasła tegorocznego finału.

W ramach Chicagowskiego Finału organizowana jest scena muzyczna, na której w tym roku m.in. Grażyna Auguścik oraz Kaeyra, program dla dzieci współorganizowany przez Wyspę Dzieci, a wolontariusze z puszkami pojawić się mają — jak co roku — w polonijnych szkołach i sklepach, a także na sobotnim spektaklu polskiego aktora stand-up Romana Żurka z kabaretu NeoNówka.

Partnerem medialnym 32. Finału WOŚP Chicago jest PolskiFM a do promocji szczytnego celu zbiórki zapraszane są wszystkie polonijne media.

32. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy zagra w Chicago

32. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej w Chicago oświadcza, co następuje:

  1. Akcja zbiórki funduszy na cel fundacji Wielka Orkiestry Świątecznej Pomocy w Chicago organizowana jest w charakterze „wydarzenia polonijnego” oraz koordynowanej kwesty, z których cały dochód przeznaczony zostanie do Sztabu #7278 Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy fundacji WOŚP.

  2. Chicagowski 32. Finał WOŚP nie jest sztabem ani minisztabem – puszki oraz identyfikatory dostarcza do Chicago Sztab #7278 Niezależna USA z siedzibą w Wallington, NJ. Do kwestowania w Chicago trafi 60 puszek. Rezultaty zbiórek z otrzymanych puszek zostaną podane do publicznej wiadomości. Po zamknięciu Finału.

  3. Jak co roku, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy daje możliwość kwestowania każdemu za pomocą usługi nazywanej e-skarbonka. Za wyjątkiem donacji, które trafią do puszek sztabu #7278, pozostałe datki wykonywane są na e-skarbonki organizatorów indywidualnych zbiórek jak np wydarzenia towarzyszące Finałowym koncertom.

Wszelkie informacje na temat 32. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Chicago dostępne są na stronie WOŚP Chicago i tam także pojawiają się aktualne informacje lub uaktualnienia. Natomiast cel akcji oraz jak instrukcje założyć e-skarbonke dostępne są publicznie pod linkiem https://www.wosp.org.pl/wspieraj/regulamin-eskarbonki

Zapraszamy do uczestnictwa i wspólnej kwesty całymi rodzinami.

W przypadku pytań prosimy o kontakt z koordynatorem WOŚP Chicago 2024.

Koordynator WOŚP Chicago
Sergiusz Zgr
zebski
630-935-6135

grudzień 2023 / pakamera.polonia 12 (16)

406422203_812568477541005_3014164217603194131_n.jpg

9 grudnia, 2023, godz. 6:00 pm
Sala koncertowa Akademii Muzyki przy Paderewski Symphony Orchestra

5400 N. Lawler Ave., Chicago, IL 60630

BILETY: $30 w biurze PasO, Tel. 773-467-9000
Tylko 100 miejsc!

PaSO 2.jpg
404324831_10231576228969514_7035714416036231453_n.jpg

Przybywajcie...

i śpiewajcie z nami! (klik - piosenka dla Ciebie!) 

CUDNIE, ŚWIĄTECZNIE, RADOŚNIE... 
Zjednoczeni w kolędzie - Szukamy Stajenki2.png
unnamed.jpg

ZAPRASZAMY

Zrzeszenie Nauczycieli Polskich w USA

zaprasza na

wykład Marii Zakrzewskiej p.t.

Jak z pomocą dzieł literatury polskiej promować
postawy patriotyczne uczniów szkół polonijnych?


Wykład połączony będzie z prezentacją najnowszej książki

Marii Zakrzewskiej zatytułowanej „Stanisław Wokulski i Tomasz Judym. Małość i

heroizm”

(Kraków, wydawnictwo Libron, 2023)

Spotkanie odbędzie się

w audytorium (Commons Meeting Room A & B)
w Bibliotece Publicznej w Niles, IL
(6960 W. Oakton Street)
w sobotę, 9 grudnia 2023 roku.
Początek o godz. 2:00 po południu.

Po wykładzie dyskusja – wymiana doświadczeń. Przewidziany jest bezpłatny poczęstunek – kawa i
ciastka. Możliwość zakupienia promowanej książki (cena książki 30 dolarów) z podpisem autorki.

***

Maria Zakrzewska to polonistka i bibliotekarka. Absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w
Poznaniu(1972) i Rosary College (dziś Dominican University) w River Forest, IL (1993). Przez kilkanaście
lat była nauczycielką języka i literatury polskiej w szkole średniej i wykładowczynią/metodykiem w
Instytucie Kształcenia Nauczycieli, w Oddziale w Szczecinie. Po przyjeździe do USA w 1988 roku uczyła w
Szkole Świętego Maksymiliana Kolbe w Chicago. Uczestniczyła w zjazdach nauczycieli, prowadziła lekcje
pokazowe, współpracowała z Heleną Ziółkowską przy wydawaniu „Głosu Nauczyciela”. Napisała
wydawaną kilkakrotnie przez Zrzeszenie Nauczycieli książkę pt. „<Pan Tadeusz> Adama Mickiewicza.
Analiza i interpretacja utworu”. Gdy ukończyła studia bibliotekarskie, zaczęła pracować w centralnej
bibliotece należącej do Chicagowskiej Biblioteki Publicznej (Harold Washington Library Center), gdzie
przepracowała dwadzieścia lat. Należy do wielu organizacji polonijnych, m.in. do Zrzeszenia Nauczycieli
Polskich w USA, do Stowarzyszenia Polsko Amerykańskich Bibliotekarzy, jest też vice-prezeską

Chicagowskiego Oddziału Fundacji Kościuszkowskiej.

Godspeed, Los Polacos

10 grudnia 2023, 2 po południu 

Muzeum Polskie w Ameryce

Join us on Sunday, December 10, at 2 p.m. for 'Godspeed, Los Polacos!' at The Polish Museum in America. The documentary follows Krakow kayakers conquering Peru's Rio Colca, set against the backdrop of 'Solidarity,' John Paul II's attempt, and martial law. Stay for a conversation with Andrzej Piętowski, a book signing, and a Peruvian Christmas fair

listopad 2023 / pakamera.polonia 11 (15)

395346663_331138509564962_5171515747394494687_n.jpg
unnamed.jpg
fb-1-copy_edited.jpg

Niesamowita historia doktora Frankensteina

w wykonaniu baletu Joffrey Ballet

Joffrey Ballet rozpocznie swój 68. sezon wyczekiwaną chicagowską premierą docenionej przez krytyków interpretacji „Frankensteina” Mary Shelley, autorstwa Liama Scarletta. Spektakl na podstawie XIX-wiecznej powieści, która stała się klasyką popkultury, to ambitna produkcja charakteryzująca się rewelacyjną choreografią, kostiumami, efektami specjalnymi, pirotechniką i oryginalną ścieżką dźwiękową.

Chicagowska premiera, z oryginalną partyturą Lowella Liebermanna, zanurzona w efektownej scenografii światowej sławy artysty najlepszych baletów i oper Johna Macfarlane’a, jest jednym z najbardziej innowacyjnych dzieł tańca współczesnego.

„Frankenstein” zostanie zaprezentowany w historycznej Lyric Opera House, przy 20 North Upper Wacker Drive w centrum Chicago, tylko w czasie dziesięciu dni, od 12 do 22 października.

Spektakl przenosi widzów do epoki Mary Shelley, dzięki oszałamiającym kostiumom z epoki osadzonym

w dramatycznie oświetlonym, okrągłym teatrze anatomii,

w połączeniu z elektryzującą pirotechniką i fachowo wykonanym makijażem z efektami specjalnymi.

To wszystko przekształca dotychczasowe wyobrażenia widzów o horrorze w alegorię kondycji ludzkiej.

Powieść „Frankenstein, czyli współczesny Prometeusz” Mary Shelley zachwyciła publiczność po publikacji w 1818 roku, a jej późniejsze adaptacje przetrwały próbę czasu.

Balet „Frankenstein” to koprodukcja londyńskiego Royal Ballet i San Francisco Ballet. Spektakl autorstwa Liama Scarletta miał swoją premierę w 2016 roku w Royal Opera House i spotkał się z uznaniem krytyków, a jego premiera

w Ameryce Północnej miała miejsce w roku 2017.

Bilety - od 36 dolarów - można kupić w kasie Lyric Opera Box Office pod adresem 20 N. Upper Wacker Dr., telefonicznie pod numerem 312.386.8905 lub w Internecie na stronie  joffrey.org.

Kolejną propozycją Joffrey Ballet w tym sezonie będzie  „Dziadek do orzechów” Christophera Wheeldona grany

w dniach 2–27 grudnia bieżącego roku, a następnie „Studies in Blue” w dniach 15–25 lutego roku 2024, z oryginalną choreografią Scarlett i Andrew McNicol, uzupełniony światową premierą Stiny Quagebeur.

Zamknięcie sezonu to powrót „Snu nocy letniej” Alexandra Ekmana, w odsłonie dalekiej od szekspirowskiej opowieści. Będzie można go zobaczyć od 25 kwietnia do 5 maja 2024 roku.     (opr. az na podst. chicagostarmedia, Joffrey Ballet)

Listy....jpg

Latający Holender Richarda Wagnera rozpocznie nowy sezon operowy w Chicago
 

Pierwsza opera, która ujawniła geniusz Richarda Wagnera, „Latający Holender”, to opowieść o obsesji młodej kobiety. Senta śni o Holendrze, który jest przeklęty i tuła się po ziemi. Co siedem lat schodzi na brzeg w poszukiwaniu kobiety, która będzie mu wierna aż do śmierci. Kiedy go spotyka, los Senty jest przesądzony. „Latający Holender” rozpoczął nowy sezon w Lyric Opera 23 września.

„Latający Holender” lub „Holender Tułacz” to opera romantyczna Richarda Wagnera, składająca się z trzech aktów. Jej prapremiera miała miejsce w Dreźnie 2 stycznia 1843 roku. Libretto opery oparte jest na opowiadaniu Heinego, opisującego jedną z legend skandynawskich.

Uwertura jest pełna grozy i tajemniczości. Zadaniem orkiestry jest odmalowanie dźwiękami szalejącej na morzu burzy. Z pojawiającym się na tym tle motywem tajemniczego żeglarza Holendra kontrastuje motyw miłości i poświęcenia Senty.

Ta nowa w Chicago produkcja w Lyric Opera ożywi niektóre z najwspanialszych i najbardziej emocjonujących utworów kompozytora, w tym porywające, spektakularne refreny.

W czołowej obsadzie wystąpią Tomasz Konieczny (wcześniej tytułowa rola w urzekającym „Wozzeck”) i Tamara Wilson (bohaterka oper „Trubadur” i „Ernani”). W elektryzującej produkcji Christophera Aldena, dyrygentem będzie dyrektor muzyczny Enrique Mazzola.

Opera „Latający Holender” będzie grana do 7 października. W czasie spektaklu zaplanowanego na 1 października Lyric Opera po raz pierwszy udostępni system SoundShirt osobom niesłyszącym i niedosłyszącym.

Libretto „Latającego Holendra” jest śpiewane w języku niemieckim z wyświetlanymi napisami w języku angielskim.

Czas trwania spektaklu to 2 godziny i 20 minut; bez przerwy. Bilety można kupić tutajLyric Opera of Chicago znajduje się przy 20 N. Wacker Drive, Suite 860, Chicago, IL 60606. Tel: 312.332.2244

Wilhelm Richard Wagner (ur. 22 maja 1813 w Lipsku, zm. 13 lutego 1883 w Wenecji) był niemieckim kompozytorem, dyrygentem i teoretykiem muzyki okresu romantyzmu. Uznawany za jednego z najwybitniejszych twórców dramatu muzycznego.

Wagner był reformatorem muzyki operowej. Kontynuując artystyczne poszukiwania Glucka, tworzył dramaty muzyczne, z których najsłynniejsze to „Lohengrin”, „Tristan i Izolda”, misterium sceniczne „Parsifal” oraz tetralogia „Pierścień Nibelunga”.

 

Kompozytor zasłynął też jako nowator w dziedzinie harmonii, wykorzystując maksymalnie możliwości tkwiące w systemie dur-moll, oraz w sztuce orkiestracji, między innymi konstruując i wykorzystując tubę wagnerowską.

(opr. az na podst. Lyric Opera, wikipedia)

Rozśmieszająca do łez sztuka Nacirema Society pisarki Pearl Cleage to nowa propozycja Teatru Goodman

Chicagowski Teatr Goodman jest już po premierze sztuki „The Nacirema Society” – zabawnej komedii autorstwa światowej sławy afroamerykańskiej pisarki, autorki powieści, esejów i sztuk teatralnych – Pearl Cleage. Spektakl będzie grany  do 15 października.

Jest rok 1964 w Montgomery w stanie Alabama. Towarzystwo Nacirema przygotowuje się do corocznego wprowadzenia sześciu eleganckich afroamerykańskich debiutantów do świata dobrobytu, przywilejów i odpowiedzialności społecznej.

W tym stuleciu wielka dama Towarzystwa, Grace Dunbar, urządza debiut swojej wnuczki Gracie. Ale nie wszystko idzie tak jak zaplanowała.

„The Nacirema Society” zawiera wzmianki o Ruchu Praw Obywatelskich i dyskryminacji rasowej. Spektakl jest zalecany dla osób od 11 lat.

Bilety w cenie od 25 dolarów można kupić tutaj.

Teatr zaprasza także do świętowania dramatopisarki i poetki Pearl Cleage na ogólnomiejskim festiwalu z udziałem American Writers Museum, Black Ensemble Theatre, Congo Square Theatre, Definition Theatre, eta Creative Arts Foundation, MPAACT, Remy Bumppo Theatre Company i nie tylko.

Więcej informacji znajdziesz na GoodmanTheatre.org/Pearl.

(opr. az na podst. Goodman Theatre)

376262769_713130473959691_2672609765860307381_n_edited.jpg

Musical The Lehman Trylogy 

 to uhonorowany nagrodami Tony musical na podstawie dramatu Stefano Massiniego, który splata prawie dwa wieki historii rodziny. Opowiada on o instytucji finansowej założonej przez Lehman Brothers – jej skromnych początkach, skandalicznych sukcesach i druzgocącej porażce. Musical pojawia się na scenie chicagowskiej po raz pierwszy. 

„The Lehman Trylogy” przedstawia życie trzech braci-imigrantów od przybycia do Ameryki i założenia firmy inwestycyjnej, aż do upadku firmy w 2008 roku. Włoski dramat został przetłumaczony na 24 języki, a jego inscenizacją zajęli się tacy reżyserzy jak Luca Ronconi i Sam Mendes.

Utwór został także opublikowany jako powieść.

Angielskie tłumaczenie sztuki Mirelli Cheeseman zostało wystawione na West Endzie w 2018 roku przez National Theatre. Produkcję wyreżyserował Sam Mendes, a w obsadzie znaleźli się Simon Russell Beale, Adam Godley i Ben Miles. Sztuka zdobyła pięć nominacji do nagrody Laurence Olivier Award.

„The Lehman Trylogy” miał swoją premierę na Broadwayu

w marcu 2020 roku, krótko przed pandemią Covid-19. Spektakl wznowiono jesienią 2021 roku.

Produkcja zyskała powszechne uznanie krytyków i osiem nominacji do nagrody Tony, zdobywając pięć nagród, w tym za najlepszą sztukę, najlepszą reżyserię sztuki dla Sama Mendesa i najlepszego aktora w sztuce dla Simona Russella Beale’a.

W produkcji TimeLine Theatre-Broadway in Chicago występują Mitchell Fain, Anish Jethmalani i Joey Slotnick. Współreżyserami spektaklu są Nick Bowling i Vanessa Stalling.

Musical będzie grany od 19 września do 29 października w Broadway Playhouse, przy 175 E. Chestnut. Bilety w cenie 30-90 dolarów są do nabycia tutaj.

Spektakl trwa 3 godziny i 20 minut z dwoma przerwami po 15 minut. Jest zalecany dla osób w wieku od 15 lat. By dowiedzieć się więcej odwiedź broadwayinchicago.com.

(opr. az na podst. suntimes, Broadway in Chicago, wikipedia)

Witkacy w Trap Door Theatre

Po wcześniejszych triumfach reżyserskich spektakli „First Ladies” oraz „Judith: A Parting from the Body”, Zelijko Djukić powrócił z Serbii do Teatru Trap Door, aby wyreżyserować pierwszy opublikowany utwór Witkacego. Sztukę „The Pragmatists” będzie można zobaczyć w dniach 21 września do 28 października.

W scenerii będącej jednocześnie izbą tortur, komnatą serca

i salą wirtuozowskiego recitalu, dwóch byłych przyjaciół walczy o dominację w egzystencjalnym konflikcie. Dzielą te same dylematy, ten sam ból upadającego świata, tę samą rozpacz.

Bohaterowie są „pragmatykami”, bo zamiast stawić czoła ostatecznej tajemnicy istnienia, próbują znaleźć uniki, co skazuje ich na ponowne przeżywanie przeszłości

i doświadczanie przyszłości z wyprzedzeniem.

Sztuka Witkacego została przetłumaczona przez Daniela Geroulda i zaadaptowane przez Adama Ranđelovicia.

Trap Door Theatre daje przedstawienia w czwartki, piątki

i soboty o godzinie 8.00PM. Bilety na spektakl kosztują 30 dolarów, a w czwartki w cenie jednego biletu kupujący dostaje dwie wejściówki (czwartkowa oferta 2 w cenie 1 nie dotyczy wieczoru otwarcia).

Na przedstawienie dostępne są specjalne ceny grupowe. Aby uzyskać informacje, zadzwoń pod numer (773) 384-0494 lub wyślij e-mail na adres boxofficetrapdoor@gmail.com.

Podczas spektaklu „The Pragmatists” 13 października, zostaną udostępnione napisy. Trap Door, przystosowany dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, mieści się pod adresem 1655 W. Cortland St.

Bilety na przedstawienie można kupić tutaj.

Stanisław Ignacy Witkiewicz, zwany Witkacym (1885-1939) to jedna z najwybitniejszych postaci europejskiej awangardy. Był poetą, malarzem, dramaturgiem, wczesnym rzecznikiem radykalnie nierealistycznego teatru oraz oryginalnym filozofem i krytykiem społecznym kultury masowej, społeczeństwa postindustrialnego i totalitaryzmu.

Był także pionierem poważnych eksperymentów

z narkotykami i w proroczy sposób dostrzegł rosnące znaczenie, jakie będą one miały dla cywilizacji zachodniej. Polityka, rewolucja, a nawet sztuka były, wg niego, podobnymi „narkotykami”.

Witkacy popełnił samobójstwo wkrótce po wybuchu II Wojny Światowej we wrześniu 1939 roku. Najbardziej znany jest ze sztuk „Wariat i zakonnica”, „Matka”, „Kurka wodna”, „Bezimienne dzieło” i „Szewcy”.

Reżyser Zeljko Djukić studiował w Belgradzkiej Szkole Sztuk Dramatycznych i na Uniwersytecie Maryland w College Park. Jest założycielem zespołu Teatru TUTA w Chicago.

Wśród wielu reżyserowanych przez niego produkcji znajdują się: „The Dumb Waiter” Harolda Pintera, „Baal” oraz „The Wedding” Bertolda Brechta, „Uncle Vanya” Antoniego Czechowa, „First Ladies” Wernera Schwaba i „Judith:

A Parting from the Body” Howarda Barkera.

W 2009 roku Zeljko Djukić wyreżyserował „Homebody/Kabul” Tony’ego Kushnera w Teatrze Narodowym w Belgradzie w Serbii. Jest laureatem Nagrody Fulbright Scholar Award za rok 2013. Obecnie wykłada aktorstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Belgradzie w Serbii.

(opr. az na podst. Trap Door Theatre)

Teatr przy Stoliku im. Alicji Szymankiewicz (Flyer (Landscape)) (1).png

Chicagowskie muzea i dni wolne od opłat w 2023 roku dla rezydentów stanu Illinois

ADLER PLANETARIUM

- każda środa w ciągu roku od godziny 4 po południu do 10 wieczorem

FIELD MUSEUM

- 3, 9, 10, 17, 24 i 31 października 

MUSEUM OF SCIENCE AND INDUSTRY

- 4, 5, 9 października 

CHICAGO HISTORY MUSEUM

- 9, 11 października 

MUSEUM OF CONTEMPORARY ART

- każdy wtorek w ciągu  całego roku

ILLINOIS HOLOCAUST MUSEUM & EDUCATION CENTER

- przez cały 2023 rok we wszystkie ostatnie piątki miesiąca wstęp do muzeum jest bezpłatny

BEZPŁATNE  MUZEA

NATIONAL MUSEUM OF MEXICAN ART

NATIONAL MUSEUM OF PUERTO RICAN ARTS & CULTURE

MUSEUM OF CONTEMPORARY PHOTOGRAPHY

SMART MUSEUM OF ART

HYDE PARK ART CENTER

​JANE ADDAMS HULL-HOUSE MUSEUM

Teatr Nasz zaprasza do Dwell Studio na wystawę z okazji 5-lecia istnienia teatru 

Jubileuszowa wystawa Teatru Nasz zatytułowana „Krótko na styku”  potrwa do 6 października. Miejsce wystawy - Dwell Studio przy 7449 W. Irving Park Rd. Chicago IL 60634.

 

Teatr Nasz - jak informuje na swojej stronie internetowej - powstał z prawdziwej miłości i pasji do tworzenia teatralnej iluzji. Tworzy sztuki oparte na najlepszych tradycjach teatru awangardowego w Polsce, ale w swoim repertuarze ma również klasykę teatru polskiego i bajkę dla dzieci.

 

Teatr Nasz skupia uwagę na dogłębnej i świeżej interpretacji, nie poddając się popularnym trendom, idąc własną drogą. Tworzy spektakle organicznie, w niecodziennych przestrzeniach i nie bojąc się wyzwań.

NEOSonicFall – Celebrating New Music
Sunday, October 29th, 4pm
Baldwin Wallace University – Gamble Auditorium
Steven Smith, Music Director

Flute Concerto – Marta Ptaszyńska
Sean Gabriel, soloist
**World Premiere
Set for Theatre Orchestra – Charles Ives
Constellation No. 6 – The Cicadas – Christopher Auerbach-Brown
**World Premiere

bottom of page